roda Suchych Dni Adwentu
2. klasy
Czytanie Ewangelii witej wedug w. ukasza
Lekcja 1. k 1, 26-38
Onego czasu: Posany jest Anio Gabriel od Boga do miasta galilejskiego, ktre zwano Nazaret, do Panny polubionej mowi, ktremu byo na imi Jzef, zdomu Dawidowego, a imi Panny Maryja. I tak dalej.
Homilia witego Ambroego, Biskupa
Ksiga 2. na Ewangeli wg w. ukasza.
Ukryte s wprawdzie tajemnice Boe i ? jak mwi Prorok ? niezbyt atwo moe czowiek pozna zamysy Boga, [Iz 40, 13] jednake z innych dzie i nakazw Pana i Zbawiciela moemy pozna, i byy to bardzo wane przyczyny, e na Matk Pana ta bya wybrana, ktra mowi bya polubiona. Dlaczego jednak przed lubem nie pocza? Moe dlatego, aby nie mwiono, e pocza z cudzostwa.
Responsorium [por. Iz 40, 9; 52, 7]
R. Woaj z moc, Ty, ktry ogaszasz pokj w Jeruzalem: * Powiedz miastom judzkim i mieszkacom Syjonu: Oto Bg nasz, ktrego oczekiwalimy, przybdzie. V. Wstpe na wysok gr, Ty, ktry gosisz dobr nowin na Syjonie, podnie mocno twj gos. Powiedz.
Lekcja 2.
I wszed do Niej Anio. Ucz si o Dziewicy obyczajw: od Dziewicy ucz si skromnoci; ucz si od Dziewicy mwienia; ucz si tajemnicy. Dziewice maj to do siebie, i wejcie kadego mczyzny trwog je przejmuje i kade odezwanie si mczyzny przejmuje je dreniem. Niech si ucz niewiasty naladowa J w postanowieniu zachowania skromnoci. Sama bya we wntrzu domu, gdzie aden mczyzna nie mg Jej zobaczy; tylko Anio mg J znale. Sama bez towarzystwa, sama bez wiadka. Tam, gdzie adne nieprzyzwoite sowo zgorszy Jej nie mogo, Anio J pozdrawia.
Responsorium [por. Lb 24, 17-18; Ps 71, 11]
R. Wzejdzie gwiazda z Jakuba i powstanie czowiek z Izraela, i zmiady wszystkich wodzw pogaskich: * A caa ziemia bdzie jego wasnoci. V. I oddadz Mu pokon wszyscy krlowie, wszystkie narody bd Mu suyy. A caa.
Lekcja 3.
Tajemnica tak doniosego polecenia miaa by wyraona nie ustami czowieka, ale ustami Anioa. Dzisiaj po raz pierwszy syszymy: Duch wity zstpi na Ciebie. Ona usyszaa i uwierzya. Otom ja ? powiada ? suebnica Paska, niechaj mi si stanie wedug sowa twego. Patrz na pokor, patrz na pobono. Wybrana na Matk Pana nazywa siebie suebnic. Nieoczekiwana obietnica wcale J nie wynosi.
Responsorium [por. Ml 3, 1, Iz 7, 14; Ps 71, 7]
R. Niebawem przybdzie Pan i Wadca: * I nazw imi Jego Emmanuel. V. Za dni jego sprawiedliwo zakwitnie i wielki pokj. I nazw. Chwaa Ojcu. I nazw.
Pitek Suchych Dni Adwentu
2. klasy
Czytanie Ewangelii witej wedug w. ukasza
Lekcja 1. k 1, 39-47
Onego czasu: Powstawszy, Maryja udaa sie spiesznie w okolic grzyst do miasta Judy. I wesza do domu Zachariasza, i pozdrowia Elbiet. I tak dalej.
Homilia witego Ambroego, Biskupa
Ksiga 2. na Ewangeli wg w. ukasza, rozdz. 1., na pocztku
Wszystkich to obowizuje; jeli kto chce, aby mu wierzono, musi uwierzytelni to, co mwi. Tote Anio, zwiastujc to, co ukryte, przykadem popierajc swe sowa, zwiastuje Dziewicy Maryi, i stara niepodna niewiasta pocza; chcia tym stwierdzi, i Bg moe uczyni wszystko, cokolwiek zechce. Skoro Maryja to usyszaa, nie jakby nie wierzc jego sowom, nie jakby nie miaa pewnoci co do tego, co Jej zwiastowano, nie jakby wtpia o rzeczywistoci zdarzenia, lecz jakby cieszc si yczeniem swego serca, e moe speni swj obowizek, piesznie, z radoci udaa si w gry. Dokd ju, przepeniona Bogiem, moga pieszy, jeli nie do tego, co wzniose? Nie zna spnionych wysikw aska Ducha witego.
Responsorium [Iz 16, 1; Ps 84, 8]
R. Zelij, Panie, Baranka, Wadc ziemi, * Ze Skay pustyni a na Gr Crki Syjonu. V. Oka nam, Panie, miosierdzie swoje, i daj nam swoje zbawienie. Ze Skay.
Lekcja 2.
Uczcie si i wy, wite niewiasty, gotowoci do posug, jak swym brzemiennym krewnym winnycie okazywa. Maryj, ktra przedtem samotnie pozostawaa we wntrzu domu, ani wstyd dziewiczy nie powstrzyma od ukazania si publicznie, ani dziko gr, ani daleka droga nie powstrzymay od gorliwego spenienia swego obowizku. Dziewica spieszy wic w gry, pomna na swoj powinno, nie mylc o przykrociach z tym zczonych, kierujc si odwanie mioci, nie mylc o saboci swej pci, opucia domu i wyruszya w drog. Uczcie si, dziewice, nie krci po cudzych domach, nie przestawa na ulicach, nie wdawa si publicznie w jakie rozmowy. Maryja wieczorem w domu, szybko zewntrzne sprawy zaatwia, przez trzy miesice pozostaje u swej krewnej.
Responsorium [Iz 45, 8; 16, 1]
R. Spucie ros, niebiosa, z gry, a oboki niech spuszcz z deszczem Sprawiedliwego, * Niech si otworzy ziemia i zrodzi Zbawiciela. V. Zelij, Panie, Baranka, Wadc ziemi, ze Skay pustyni na Gr Crki Syjonu. Niech.
Lekcja 3.
Poznaycie, dziewice, skromno Maryi; nauczcie si Jej pokory. Krewna do krewnej przybywa, modsza do starszej, nie tylko przychodzi, lecz pierwsza j pozdrawia; naleao bowiem, aby o ile Dziewica bya czystsza, o tyle bya pokorniejsza. Umiaa cze starszym oddawa. Niech ta bdzie nauczycielk pokory, ktra naucza czystoci; uczy ona rwnie mioci, wskazuje te, jakie s zasady moralnego ycia. Naley te na to zwrci uwag, i wyej stojca osoba przybywa do niszej, aby j wesprze. Maryja do Elbiety, Chrystus do Jana.
Responsorium [por. Jl 2, 22; Ba 4,24; Iz 40, 10; Ps 49, 2-3]
R. Stepowe pastwiska wydadz owoc wonnoci Izraela: Bo oto Bg nasz przybdzie z moc, * A z Nim Jego wiato. V. Z Syjonu wzejdzie pikno Jego chway: Bg nasz jawnie przybdzie. A z Nim. Chwaa Ojcu. A z Nim.
Sobota Suchych Dni Adwentu
2. klasy
Czytanie Ewangelii witej wedug w. ukasza
Lekcja 1. k 3, 1-6
Roku pitnastego panowania Tyberiusza cesarza, gdy Piat Poncjusz zarzdza Jude. I tak dalej.
Homilia witego Grzegorza, Papiea
Homilia 20. na Ewangeli
Czas, jaki otrzyma do swego dziaania Poprzednik naszego Odkupiciela, okrelony jest tam, gdzie wspomniano o wadcy pastwa rzymskiego i krlach Judei. Poniewa Tego przyby gosi, ktry mia odkupi niektrych z Judei i wielu pogan, czas jego dziaalnoci kaznodziejskiej jest oznaczony przez krla pogan i ksit ydowskich. To, i poganie mieli by zgromadzeni, a Judea za win swego niedowiarstwa rozdarta, wskazuje nam opis ziemskiego wadania, napisane jest bowiem, i w pastwie rzymskim by jeden panujcy, a w krlestwie Judei rzdzio wielu.
Responsorium [Iz 11, 1. 5. 2]
R. Wyronie rdka z korzenia Jessego, wypuci si kwiat z jego korzenia. * Sprawiedliwo bdzie Mu pasem na biodrach, a wierno przepasaniem Jego ldwi. V. I spocznie na Nim Duch Paski, Duch mdroci i rozumu, Duch rady i mstwa. Sprawiedliwo.
Lekcja 2.
Sam bowiem nasz Odkupiciel mwi: Wszelkie krlestwo rozdzierane niezgod bdzie spustoszone. [k 11, 17] Jasnym jest, i krlestwo Judei si skoczyo, skoro rozdzielone podlegao tylu krlom. Stosownie te zostao zaznaczone nie tylko za jakich krlw, lecz i za jakich kapanw to si stao. Poniewa Jan Chrzciciel Tego gosi, ktry by zarazem krlem i kapanem, dlatego ukasz Ewangelista oznaczy czas jego dziaalnoci kaznodziejskiej przez krlestwo i kapastwo.
Responsorium [por. Rz 15,12; Ps 71, 19; Iz 52, 15; 11, 10]
R. Korze Jessego powstanie, aby osdzi narody, w Nim narody pokada bd nadziej. * Jego imi bdzie bogosawione na wieki. V. Krlowie zamkn przed Nim swoje usta, do Niego ludy zwrc si z modlitw. Jego.
Lekcja 3.
I przyszed do caej krainy Jordanu, goszc chrzest pokuty na odpuszczenie grzechw. Dla wszystkich, ktrzy to czytaj, jest jasne, i Jan nie tylko chrzest pokuty gosi, ale go i niektrym udzieli, jednake chrztu na odpuszczenie grzechw da nie mg. Odpuszczenie bowiem grzechw udzielane jest jedynie we chrzcie Chrystusa. Naley wic zwrci uwag na sowa: goszc chrzest pokuty na odpuszczenie grzechw, poniewa gosi chrzest uwalniajcy od grzechw, czego sam da nie mg; aby jak wcielenie Sowa Ojca poprzedzi swymi kazaniami, tak te chrzest pokuty, ktry gadzi grzechy, uprzedzi swoim chrztem nieoczyszczajcym od grzechw.
Responsorium [por. Ps 79, 3]
R. Przyjd, Panie, i nie zwlekaj; odpu winy swojemu ludowi, * A rozproszonych zgromad w ziemi Twojej. V. Wzbud, Panie, sw potg i przybd, aby nas zbawi. A rozproszonych. Chwaa Ojcu. A rozproszonych.
Feria IV Quatuor Temporum Adventus
Lctio sancti Evanglii secndum Lucam
Lectio i Cap. 1, 26-38
In illo tmpore: Missus est Angelus Gbriel a Deo in civittem Galil??, cui nomen Nzareth, ad Vrginem desponstam viro, cui nomen erat Ioseph, de domo David, et nomen Vrginis Mara. Et rliqua.
Homila sancti Ambrsii Epscopi
Liber 2 in Luc.
Latent quidem divna mystria, nec fcile, iuxta prophticum dictum, quisquam hminum potest scire conslium Dei. Sed tamen ex cteris factis, atque pr?cptis Dmini Salvatris pssumus intellgere, et hoc propensiris fusse conslii, quod ea potssimum elcta est, ut Dminum preret, qu? erat desponsta viro. Cur autem non ntequam desponsartur, implta est? Fortsse ne dicertur, quod concperat ex adultrio.
R. Clama in fortitdine, qui annntias pacem in Iersalem: * Dic civittibus Iud?, et habitatribus Sion: Ecce Deus noster, quem exspectabmus, advniet. V. Supra montem exclsum ascnde tu, qui evangelzas Sion, exlta in fortitdine vocem tuam. Dic.
Lectio ii
Et ingrssus ad eam Angelus. Disce vrginem mribus, disce vrginem verecndia, disce orculo, disce mystrio. Trepidre vrginum est, et ad omnes viri ingrssus pavre, omnes viri afftus verri. Discant muleres propsitum pudris imitri. Sola in penetrlibus, quam nemo virrum vderit, solus Angelus repprerit: sola sine cmite, sola sine teste, ne quo degnere depravartur afftu, ab Angelo saluttur.fAdorbunt eum omnes reges terr?, omnes gentes srvient ei. Et.
Lectio iii
Tanti namque mandti mystrium non hminis fuit, sed Angeli ore promndum. Hdie primum audtur: Spritus Sanctus supervniet in te. Et audtur, et crditur. Dnique, Ecce, inquit, anclla Dmini: contngat mihi secdum verbum tuum. Vide humilittem, vide devotinem. Ancllam se dicit Dmini, qu? mater elgitur, nec repentno exaltta promsso est.
R. Modo vniet Domintor Dminus: * Et nomen eius Emmnuel vocbitur. V. Oritur in dibus eius iusttia, et abundntia pacis. Et. Glria Patri. Et.
Feria VI Quatuor Temporum Adventus
II classis
Lctio sancti Evanglii secndum Lucam
Lectio i Cap. 1, 39-47
In illo tmpore: Exsrgens Mara biit in montna cum festinatine in civittem Iuda: et intrvit in domum Zachar?, et salutvit Elsabeth. Et rliqua.
Homila sancti Ambrsii Epscopi
Liber 2 in Luc., cap. 1, post init.
Morle est mnibus, ut, qui fidem xigunt, fidem struant. Et deo Angelus, cum abscndita nuntiret, ut fidem astreret exmplo, seniris fmin? sterilsque concptum Vrgini Mar? nuntivit: ut possbile Deo omne quod ei placerit, assreret. Ubi audvit hoc Mara, non quasi incrdula de orculo, nec quasi incrta de nntio, nec quasi dbitans de exmplo, sed quasi l?ta pro voto, religisa pro offcio, festna pro gudio, in montna perrxit. Quo enim iam Deo plena, nisi ad superira cum festinatine contnderet? Nescit tarda molmina Sancti Spritus grtia.
R. Emtte Agnum, Dmine, Dominatrem terr?, * De Petra desrti ad montem fli? Sion. V. Ostnde, nobis, Dmine, misericrdiam tuam, et salutre tuum da nobis. De.
Lectio ii
Dscite et vos, sanct? muleres, sedulittem, quam pr?gnntibus debetis exhibre cogntis. Maram, qu? ante sola in ntimis penetrlibus versabtur, non a pblico virginittis pudor, non a stdio aspritas mntium, non ab offcio prolxitas itneris retardvit. In montna Virgo cum festinatine, Virgo offcii memor, iniri? mmemor, affctu urgnte, non sexu, relcta perrxit domo. Dscite, vrgines, non circumcursre per alinas ?des, non demorri in platis, non liquos in pblico miscre sermnes. Mara in domo sera, festna in pblico, mansit apud cogntam suam tribus mnsibus.
R. Rorte, c?li, dsuper, et nubes pluant iustum: * Aperitur terra, et grminet Salvatrem. Emtte Agnum, Dmine, Dominatrem terr?, de Petra desrti ad montem fli? Sion. Aperitur.
Lectio iii
Didicstis, vrgines, pudrem Mar?: dscite humilittem. Venit propnqua ad prximam, inior ad senirem: nec solum venit, sed tiam prior salutvit. Decem enim, ut, quanto cstior virgo, tanto humlior sit. Nverit defrre senioribus. Sit magstra humlitas, in qua est profssio castittis. Est et causa piettis, est tiam norma doctrn?. Contundum est enim, quia suprior venit ad inferirem, ut infrior adiuvtur: Mara ad Elsabeth, Christus ad Ionnem
B. Germinavrunt campi ermi germen odris Isral: quia ecce Deus noster cum virtte vniet, * Et splndor eius cum eo. V. Ex Sion spcies decris eius: Deus noster manifste vniet. Et. Glria Patri. Et.
Sabbato Quatuor Temporum Adventus
II classis
Lctio sancti Evanglii secndum Lucam
Lectio i Cap. 3, 1-6
Anno quintodcimo imprii Tibrii C?saris, procurnte Pntio Pilto Iud?am. Et rliqua.
Homila sancti Gregrii Pap?
Homilia 20 in Evang.
Redemptris nostri Pr?crsor, quo tmpore pr?dicatinis offcium accperit, memorto romn? reipblic? prncipe, et Iud?? rgibus, designtur. Quia enim illum pr?dicre venibat, qui et ex Iud?a quosdam, et multos ex gntibus redemptrus erat: per regem gntium et prncipes Iud?rum pr?dicatinis eius tmpora designntur. Quia autem gentlitas collignda erat, et Iud?a pro culpa perfdi? dispergnda, ipsa quoque descrptio terrni principtus ostndit: quniam et in romna repblica unus pr?fusse descrbitur, et in Iud?? regno per quartam partem plrimi pricipabntur.
R. Egreditur virga de radce Iesse, et flos de radce eius ascndet: * Et erit iusttia cngulum lumbrum eius, et fides cinctrium renum eius. V. Et requiscet super eum spritus Dmini: spritus sapinti?, et intellctus: spritus conslii, et fortitdinis. Et erit.
Lectio ii
Voce tenim nostri Redemptris dcitur: Omne regnum in sepsum divsum desolbitur. Liquet ergo, quod ad finem regni Iud?a pervnerat, qu? tot rgibus divisa subiacbat. Apte quoque non solum quibus rgibus, sed tiam quibus sacerdtibus actum sit, demonstrtur: et quia illum Ionnes Baptsta pr?dicret, qui simul Rex et Sacrdos exssteret, Lucas Evangelsta pr?dicatinis eius tmpora per regnum et sacerdtium designvit.
R. Radix Iesse, qui exsrget iudicre gentes, in eum gentes sperbunt: * Et erit nomen eius benedctum in s?cula. V. Super ipsum continbunt reges os suum, ipsum gentes deprecabntur. Et.
Lectio iii
Et venit in omnem reginem Iordnis, pr?dicans baptsmum p?nitnti? in remissinem peccatrum. Cunctis legntibus liquet, quia Ionnes non solum baptsmum p?nitnti? pr?dicvit, verum tiam quibsdam dedit: sed tamen baptsmum suum in remissinem peccatrum dare non ptuit. Remssio tenim peccatrum in solo nobis baptsmo Christi tribitur. Notndum taque, quod dcitur: Pr?dicans baptsmum p?nitnti? in remissinem peccatrum: quniam baptismum, quod peccta slveret, quia dare non pterat, pr?dicbat: ut, sicut incarntum Verbum Patris pr?currbat verbo pr?dicatinis, ita baptsmum p?nitnti? quo peccta solvntur, pr?crreret suo baptsmate, quo peccta solvi non possunt.
R. Veni, Dmine, et noli tardre: relxa facnora plebi tu?, * Et rvoca disprsos in terram suam. V. Excita, Dmine, potntiam tuam, et veni, ut salvos fcias nos. Et. Glria Patri. Et.