Spord czterokrotnie powtarzajcych si dni kwartalnych, Suche dni w Wielkim Pocie s najpniejsze. Nie maj one rwnie tego znaczenia, co tamte, poniewa cay post czterdziestodniowy ma suy naszemu odnowieniu. Tote, jak wynika z treci tekstw, owe trzy dni roda, pitek i sobota, zapewne od pocztku zostay wczone do liturgii wielkopostnej. roda jest dniem Matki Boskiej, dniem wejcia w siebie i duchowego skupienia; pitek podaje myli o nawrceniu i pokucie, sobotni wieczr powicony jest odnowieniu przymierza i stanowi wstp do uroczystoci wielkanocnej. Liturgia Suchych dni nawizuje do pierwszej niedzieli Postu: Chrystus poci przez czterdzieci i zwycia szatana; Mojesz i Eliasz, przedstawiciele Starego Przymierza, cz si z Nim w czterdziestodniowym pocie. W sobot Suchych dni Chrystus, Mojesz i Eliasz zjednoczeni, s na grze przemienienia. Mamy tu wic do czynienia z teologi Wielkiego Postu.
roda Suchych dni
Stacja w bazylice Najw. Maryi Panny Wikszej
Post Mojesza i Eliasza
Od najdawniejszych czasw obchd stacyjny we wszystkie cztery rody Suchych dni caego roku odbywa si w najwikszym kociele Najwitszej Maryi Panny w Rzymie. Bazylika ta pochodzi z IV wieku; zostaa odbudowana przez papiea Sykstusa III (432 - 440), a z okazji orzeczenia soboru w Efezie (431) o prawdziwym macierzystwie Boym Najw. Maryi Panny, powicona Jej imieniu. Jest rzecz prawdopodobn, e w drugiej poowie IV stulecia obchd Suchych dni zosta na nowo unormowany i e ju wtedy trzy wielkie bazyliki (Najw. Maryi Panny Wikszej, Dwunastu Apostow i w. Piotra) zostay obrane na kocioy stacyjne. Dzi wic odbywamy pielgrzymk do najwikszego i najbardziej czcigodnego kocioa wiata, powiconego Najw. Maryi Pannie. Matka Boa jest patronk dnia dzisiejszego. Korna postawa w ktrej ukazuje si nam w dzisiejszej ewangelii, to dla nas wzr upokorzenia wielkopostnego. Z drugiej za strony otrzymujemy zapewnienie, e my rwnie wzniesiemy si do Jej godnoci, tzn. e staniemy si ?Matk Chrystusa?, gdy czyni bdziemy wole Ojca Jego. Tak wic i Matka Boa towarzyszy nam przez cay okres W. Postu. (...)
Pitek Suchych dni
Stacja u Dwunastu Apostow
Oto stae si zdrowy; nie grzesz wicej
Chrystus jest Zbawicielem katechumenw, pokutnikw i wiernych; jestemy jak paralityk i podobnie jak on zostalimy uzdrowieni przez Chrystusa w sadzawce Kocioa (chrzest i Eucharystia).
Motyw stacyjny. Jak ju syszelimy w czasie Adwentu, od najdawniejszych czasw w cztery pitki Suchych dni odbywa si obchd stacyjny w bazylice Dwunastu Apostow. Grisar przypuszcza, e bazylika ta bya dla Rzymu kocioem pokuty (pojednania). W kadym razie uderzajce jest to, e w trzy pitki Suchych dni ewangelie maj charakter wyranie pokutny, a w czwartek po Wielkanocy, gdy rwnie stacja jest w tym kociele - ewangelia mwi o pokutnicy Magdalenie. Dzisiaj w rny sposb Koci poucza nas o pokucie. Mamy przed sob dwunastu Apostow; oni take s gosicielami pokuty, zwaszcza dwaj pierwsi: Piotr, po ktrego licach stale pyny zy alu za grzech zaparcia si Pana, oraz Pawe, ktry jest dla nas wzorem wiernoci po nawrceniu. W tym kociele rwnie spoczywaj zwoki dwch Apostow - Jakuba i Filipa. Jakub Mniejszy jest mem modlitwy i postu. Moemy wic kadorazowy pitek Suchych dni przeznaczy na pokut za poprzedni kwarta. Wok kocioa stacyjnego byy kruganki i sadzawki, co mogo wpyn na wybr ewangelii o chorym od 38 lat. Poniewa za dawnych czasw w Rzymie chtnie odtwarzano pamitne miejsca Jerozolimy, jest rzecz do prawdopodobn, e nawet jedna z sadzawek nazwana bya Betsajda. Ranke zwraca uwag na szczeg, ,,e ten pitek by wanie 38 dniem dzielcym nas od Wielkanocy". W taki to sposb porwnywano ?cierpienia chorego ze smutkiem czterdziestodniowego postu, a uzdrowienie chorego z radosnym dniem Zmartwychwstania Pana?. (...)
Sobota Suchych dni
Stacja u w. Piotra
Przebysk wiatoci wielkanocnej w nocy wielkopostnej
Obchd Suchych dni. Trudno nam w ogle zda sobie spraw, jak podniosy by obchd Suchych dni w dawnym Kociele. W sobot wieczorem, po caodniowym pocie gromadzili si wierni u grobu w. Piotra i ca noc spdzali na modlitwie, czytaniach i piewie, a w niedziel rano uczestniczyli w Ofierze eucharystycznej. Wtedy te udzielano wice kapaskich. Jasno owietlony koci wrd ciemnej nocy, licznie zgromadzeni wierni, kler w penym skadzie wok Ojca witego, wznoszce si ku niebu pieni chralne, oboki wonnego kadzida, przesaniajce grb w. Piotra - oto godne ramy obchodu Suchych dni. Obecnie jest to wielki dzie dzikczynienia za dobrodziejstwa ubiegego kwartau, a zarazem dzie odnowienia przymierza z Bogiem. w. Leon Wielki (+ 461 r.) wikszo swych homilii na Suche dni koczy sowami: ,,w rod i pitek pomy, a w sobot obchodmy wigili u w. Piotra Apostoa." Wiemy poza tym, e ten sam papie Leon wygosi w dniu dzisiejszym homili na ewangeli o przemienieniu Paskim. Tak wic co najmniej od 1500 lat Koci odprawia w dniu dzisiejszym Msz w. w bazylice w. Piotra jako w kociele stacyjnym. (?)
(ROK LITURGICZNY, Pallottinum, 1956)