Homilia Przewielebnego Ojca Jeana Pateau Opata Opactwa Matki Boej w Fontgombault (Fontgombault, 28 listopada 2021 r.)
Appropinquat Redemptio vestra. Przyblia si odkupienie wasze. (k 21,28)
Drodzy Bracia i Siostry, Moi Najdrosi Synowie!
Jakie jest nasze zdziwienie w ten poranek pierwszej niedzieli Adwentu, w dniu rozpoczcia nowego roku liturgicznego, gdy syszymy fragment Ewangelii zaczerpnity z kocowej czci Ewangelii w. ukasza! Dlaczego w tym dniu Koci nie daje nam raczej do rozwaania jakiego fragmentu opisujcego oczekiwanie na Boe Dziecitko? Dlaczego nie czerpie z licznych tekstw Starego Testamentu przepowiadajcych nadejcie Mesjasza?
Tak, temat dzisiejszej Ewangelii zaskakuje. U kresu dziaalnoci publicznej, zmierzajc do Jerozolimy, gdzie zostanie pojmany, osdzony i skazany na mk Krzya, Jezus zapowiada zburzenie wityni i powtrne przyjcie Syna Czowieczego.
Te sowa musiay te brzmie szokujco dla uczniw. Zdawali sobie oni spraw z coraz wikszej determinacji kapanw i faryzeuszy w deniu do zabicia Pana. I wanie wtedy Jezus przepowiedzia nadchodzce zniszczenie wityni, a przez to take koniec tego kapastwa, ktre byo z ni zwizane.
W owej chwili uczniowie nie zrozumieli, e mier Pana jest tylko przejciem, wiadomie wybranym i przyjtym, aby zawiadczy, e nie ma wikszej mioci ni oddanie ycia za tych, ktrych si kocha.
Ta mowa Jezusa zostaa zapamitana. Zapisali j take w. Mateusz i w. Marek. U w. ukasza, podobnie jak u w. Marka, jest ona poprzedzona obrazem ubogiej wdowy wrzucajcej do witynnej skarbony dwa pieniki oraz wspomnieniem zachwytu uczniw wywoanym blaskiem, piknem i bogactwem wityni. U w. Mateusza kontekst jest nieco inny. Mowa o zburzeniu wityni jest poprzedzona przestrogami i grobami pod adresem uczonych w Pimie i faryzeuszy: Biada wam, uczeni w Pimie i faryzeusze, obudnicy, bo zamykacie krlestwo niebieskie przed ludmi. Wy sami nie wchodzicie i nie pozwalacie wej tym, ktrzy do niego id. Biada wam, uczeni w Pimie i faryzeusze, obudnicy, bo obchodzicie morze i ziemi, eby pozyska jednego wspwyznawc. A gdy si nim stanie, czynicie go dwakro bardziej winnym pieka ni wy sami. Biada wam, przewodnicy lepi (?). Biada wam, uczeni w Pimie i faryzeusze, obudnicy! Bo dajecie dziesicin z mity, kopru i kminku, lecz pomijacie to, co waniejsze jest w Prawie: sprawiedliwo, miosierdzie i wiar. (?) Dbacie o czysto zewntrznej strony kubka i misy, a wewntrz pene s one zdzierstwa i niepowcigliwoci. (?) Podobni jestecie do grobw pobielanych, ktre z zewntrz wygldaj piknie, lecz wewntrz pene s koci trupich i wszelkiego plugastwa (Mt 23,13-27).
Jezus koczy t wypowied sowami: Oto wasz dom zostanie wam pusty. Albowiem powiadam wam: Nie ujrzycie Mnie odtd, a powiecie: ?Bogosawiony, ktry przychodzi w imi Paskie? (Mt 23,38-39).
Tak wic, jeli Koci podaje nam tego ranka te teksty, to wanie dlatego, e mwi one o autentycznym oczekiwaniu Pana. W t pierwsz niedziel Adwentu, Koci zaprasza swoje dzieci, aby przygotoway w sobie serce otwarte i ochotne na przyjcie Tajemnicy, ktra wkrtce ma si wypeni.
Na progu roku liturgicznego jedno pytanie powinno zajmowa nasze serce ? Co bardziej podoba si Bogu: uboga wdowa wrzucajca wszystko, co ma do skarbony w wityni, czy sama ta witynia przyozdobiona zotem i drogimi kamieniami? Czym chlubi si Jego lud?
Uboga wdowa daje wszystko, co ma. Wrzuca do skarbony to, co jest jej koniecznie potrzebne do ycia. W ten sposb w swym sercu ofiarowuje cae swoje ycie Bogu. Jest obrazem Chrystusa, ktry to wanie w jej dziaaniu dostrzeg i doceni. Bogaci, ktrzy skadali swe dary do skarbony, ograniczali si do wzicia z tego, co im zbywao, aby wypeni przepis Prawa. Ich serce nie byo otwarte na spotkanie.
Uczniowie nie zwrcili uwagi na t kobiet. Podziwiali budynek z kamienia, ktry jednak jest tylko miejscem, rodkiem wiodcym do Boga. By moe podziwiali take wielmow, ktrzy przed nimi przechodzili. Bg patrzy inaczej. On ?bada nerki i serce? (Jr 11,20).
Nie traktujmy w jednakowy sposb spraw Boych i doranych, przyziemnych interesw. Warto sobie to uzmysowi teraz, gdy zaczyna si nowy rok liturgiczny. Zbyt czsto, zwaszcza w naszych czasach, punkty orientacyjne naszego ycia rozmywaj si, a nawet nikn. ?Sprawia wraenie? albo ?mie? zajmuje miejsce ?by? ? tak w nas samych, jak i w naszym widzeniu blinich.
Dostajemy dzi szans, aby przemyle nasze ycie w wietle Chrystusowego widzenia wityni i tych, ktrzy wrzucali ofiary do skarbony. Czy oddamy Mu wszystko, jak uboga wdowa, czy uszczkniemy tylko troch z tego, co nam zbywa? To pytanie mona te sformuowa inaczej: Jak bardzo jestemy gotowi do wyruszenia w drog naszego nawrcenia?
Zawsze poszukujmy spjnoci naszego ycia. Czy widzc, podejmiemy waciwe dziaania? ?Teraz nadesza dla was godzina powstania ze snu. Teraz bowiem zbawienie jest bliej nas (?). Noc si posuna, a przybliy si dzie. Odrzumy wic uczynki ciemnoci, a przyobleczmy si w zbroj wiata! (?) Przyobleczcie si w Pana Jezusa Chrystusa? (Rz 13,11-14).
Tego ranka Koci wprowadza nas w nadziej. Nadzieja jest dusz kadego nowego pocztku. Ta nadzieja nie opiera si na byle czym albo byle kim. Pan, ktry jest jej fundamentem, jest take jej przedmiotem. To o Nim piewalimy na pocztku dzisiejszej Mszy witej: ?Ku Tobie wznosz dusz moj, Boe mj, Tobie ufam?.
Przedmiotem naszej nadziei jest take dziecko. Gdy zbliaj si narodziny dziecka, szykuje si caa rodzina. Gdy wic tylko kilka tygodni dzieli nas od Boego Narodzenia, nadszed czas, eby si przyszykowa. Chrystus ma przyj na kocu czasw, ale ma On take przyj do nas i od dzi zagoci w sercu naszego ycia. Jake nie przyj dziecka? Czy jest w nim co, czego powinnimy si ba? Niech Bg przyjdzie do nas w postaci dziecka! Takie przyjcie to znak Jego mioci.
Koczc, zauwamy, e czas Adwentu jest czasem maryjnym. Maryja oczekujc na narodziny Dziecka, nosi go ju w swoim sercu. Idmy za jej przykadem. Tym, co podoba si Bogu, jest serce ofiarowane, serce oddane, serce, ktre mwi ?Tak !?, chcc y yciem, ktre Bg nam daje, Jego wasnym yciem. Amen.
-------------------------------------------------------------
Dzikujemy za przesanie tumaczenia homilii.